Obiective Carl Zeiss – the beauties and the beasts

***UPDATE ianuarie 2016: Desi articolul a inceput cu povestea a trei obiective, in momentul de fata Parcfilm are in dotare setul complet Carl Zeiss foto, focus manual: 18mm, 25mm, 35mm, 50mm, 85mm, 100mm (macro). Detalii la finalul articolului. Lista completa cu obiectivele disponibile (si preturi) se poate vedea in link-ul de aici.

Au trecut doi ani si jumatate (articolul e scris in ianuarie 2014) de cand am avut nevoie pentru prima oara de obiective separate pentru camera video proaspat achizitionata la momentul respectiv – Panasonic AF100. Abia faceam trecerea de la camere cu obiective incorporate in lumea camerelor cu obiective inter-schimbabile si primul lucru pe care l-am facut a fost sa intru intr-o consignatie din centrul vechi, de unde am cumparat niste obiective zdravene, metalice, care cred ca au peste 20-30 ani vechime dar care isi fac treaba perfect in continuare.

De la acel moment am inceput incet-incet sa investesc in optica de data mai recenta. Nu am mai luat obiective second hand, dar nu de teama, ci pur si simplu… Orice am luat, am luat ultimul model, pentru ca investitiile in obiective sunt durabile. Mai degraba vei schimba camera decat obiectivul in urmatorii zece douazeci de ani.

Anul 2013 a fost epic din punct de vedere al investitiilor… Dupa ce am bifat toata plaja de obiective zoom L USM de la Canon (ma rog, pana in 200mm), am trecut la top of the tops: Carl Zeiss. Dupa ce am stat luni de zile pe site-uri de profil, am citit recenzii si articole, mi-am dat seama ca cel mai sanatos lucru pe care il pot face este sa apelez la profesionistii din industria de film si advertising locala. Asa ca am avut o discutie foarte relevanta cu unul dintre cei mai experimentati directori de imagine din Romania – Tudor Lucaciu, care mi-a confirmat o parte din banuieli. Cu Tudor am lucrat de mai multe ori si ii cunosc bine performantele, asa ca incurajez pe oricine sa primeasca un sfat bun de la el, caci, in afara de faptul ca e foarte experimentat in lucrul propriu zis, mai este si pasionat de gadgets, de ultimile aparitii in toate domeniile conexe „achizitiei de imagini”.

Dilema principala era daca merita sa fac o investitie mult mai consistenta (de 3-4 ori mai mare) intr-o serie de obiective CP dedicate cinematografiei versus o serie de obiective de top Carl Zeiss pentru fotografie. Cum spuneam, mi s-au adeverit niste banuieli pe care as vrea sa le impartasesc si aici.

Din punct de vedere al calitatii optice practic nu exista mari diferente intre un obiectiv foto Carl Zeiss si unul prime, fie Zeiss sau Canon. Iar daca ar fi sa existe diferente, s-ar vedea numai daca le cauti cu lumanarea, in postproductie, facand un zoom de un miliard x intr-un frame 4k, fix in colt. Mai exact, ceva ce nu face nimeni decat tech-freaks care mor daca nu gasesc o hiba la un echipament, ca altfel nu ar mai avea despre ce scrie pe blogul personal. Si ca sa nu mi-i pun definitiv in cap pe cei care cauta cu disperare adevarurile riguroase dar inutile as zice asa: diferente exista, dar ele se aplica in acele productii in care achizitia de imagini se face la o rezolutie de peste 4k, in format RAW, in care flow-ul de postproductie este complex si implica o procesare laborioasa a imaginii in care fiecare pixel si cantitate de informatie este cruciala. Dar in situatia in care 99% din ceea ce producem sfarseste pe internet sau la TV, intr-o rezolutie dezastruoasa de 720 x 576, hai sa fim seriosi…

Diferente mai exista, altfel, intre seria foto Zeiss si cea prime. Insa diferentele principale se vad in constructia lor. Desi optic, cum spuneam, livreaza practic aceeasi calitate, evident obiectivele prime sunt mult mai solide si realizate pentru utilizare in conditii mult mai rele. Dar tinand cont ca si obiectivele foto Zeiss sunt ultra solide si presupunand ca ai cat de cat grija sa nu le scapi de la etajul 5, zic ca suntem ok la capitolul asta :)

Ar mai fi inelul pentru focus, care la primes e adaptat perfect pentru follow focus. Totusi, un simplu inel adaptor care se prinde cu usurinta de obiectiv rezolva situatia fara nici o bataie de cap.

Si ar mai fi „respiratia” obiectivului – faptul ca ai impresia ca se schimba focala atunci cand modifici focus-ul. Cred ca asta e cea mai importanta diferenta, din punctul meu de vedere. Poate fi deranjanta la schimbari majore de focus, din plan indepartat in plan foarte apropiat, dar situatiile astea sunt rare si, common, daca chiar ai de gand sa filmezi un film pentru marele ecran, unde chestia asta se va vedea si va fi cu adevarat deranjanta, atunci cu siguranta ai bani sa iti inchiriezi un set de Primes sau Ultra Primes :)

Asa ca… enjoy cateva poze cu noile achizitii:
Carl Zeiss Planar T* 2/25mm
Carl Zeiss Planar T* 1.4/50mm
Carl Zeiss Makro-Planar T* 2/100mm
Poate vor urma si altele, momentan focalele lipsa din lista sunt suplinite de obiectivele fixe de la Samyang (8, 35, 85mm)

Mai spre finalul articolului am inserat si cateva prezentari ale obiectivelor.

IMG_6787

Cu filtre – nu am gasit filtre Zeiss !

IMG_6801

Facut chiar cu 100mm Makro Planar

IMG_6800

Facut chiar cu 100mm Makro Planar

IMG_6799

Acelasi 100mm Makro Planar in actiune

IMG_6798 IMG_6797 IMG_6792 IMG_6791

 

In continuare ar fi de vazut cateva prezentari video ale obiectivelor de mai sus:

 

 

 

In urma update-ului de care vorbeam la inceputul articolului au mai aparut in colectia Parcfilm si celalalte trei obiective pentru a completa o serie fireasca: 18, 25, 35, 50, 85 si 100mm. Toate obiectivele sunt protejate cu filtre de protectie tot de la Carl Zeiss, ca deh…

Odata cu obiectivele am achizitionat si o geanta de transport pentru ele. Un HPRC micut si foarte usor de transportat dar si foarte solid. Incap in el toate cele 6 obiective plus cateva accesorii, daca e nevoie – un follow focus, cateva inele de focus, sau poate alte obiective: un 70-200mm spre exemplu.

obiective-zeiss2

obiective-zeiss1

obiective-zeiss3